Griep en verkoudheid voorkomen

Verkoudheid is de meest voorkomende acute ziekte in onze ontwikkelde wereld. De meeste volwassenen hebben er elk jaar twee tot drie keer last van, terwijl kinderen en ouderen nog vatbaarder zijn voor infectie, omdat ze meestal een minder ontwikkeld of zwakker immuunsysteem hebben.

Hoewel griep en verkoudheid geen ernstige ziekten hoeven te zijn en de symptomen in de meeste gevallen beheersbaar zijn, kunnen griep en verkoudheid vervelend zijn. Het is logisch om te proberen jouw risico op infectie te voorkomen.

Wat veroorzaakt verkoudheid en andere virale infecties?

Honderden verschillende virale infecties kunnen een verkoudheid veroorzaken, maar de meest voorkomende boosdoeners zijn rinovirussen, die voornamelijk via de neus of mond het lichaam binnendringen. Eens ze grip krijgen, veroorzaken deze ziektekiemen gewoonlijk een veelvoud aan irriterende symptomen, maar het lastigste trio van klachten is meestal een verstopte neus, keelpijn en hoesten. Een klein deel van de geïnfecteerde mensen heeft het geluk helemaal geen symptomen te ervaren.

Griep, daarentegen, wordt veroorzaakt door een van de drie soorten influenzavirussen. Hoewel griep veel dezelfde symptomen heeft als een verkoudheid, brengt het ook een hele reeks andere symptomen met zich mee, zoals koorts, hoofd- en spierpijn, koud zweet en rillingen. Over het algemeen is griep erger dan verkoudheid en zijn de symptomen intenser.

De meeste mensen herstellen snel van een verkoudheid of griep, maar als je last hebt van een infectie, kun je merken dat de symptomen een effect hebben op je werk, algemene productiviteit en sociaal leven. Het dagelijkse leven dus.

Natural remedies

Wanneer slaan griep en verkoudheid toe?

Griep en verkoudheid kunnen op elk moment toeslaan, maar meestal volgen deze virale infecties voorspelbare seizoenspatronen. De eerste tekenen dat verkoudheid en griep circuleren beginnen meestal rond oktober, met een piek midden winter.

Soms kunnen griep en verkoudheid blijven hangen tot het weer opklaart in mei. Plaatsen over de hele wereld met vergelijkbare klimaten zien vergelijkbare patronen, met lage temperaturen en lage luchtvochtigheid als belangrijkste factoren voor de verspreiding van griep en verkoudheid.

6 tips op griep en verkoudheid te voorkomen

Iemand met griep of verkoudheid kan het virus al een paar dagen voordat de symptomen effectief verschijnen, beginnen te verspreiden. Zij zijn besmettelijk totdat al hun symptomen zijn verdwenen. Er zijn echter tal van manieren om besmetting met griep of verkoudheid te voorkomen.

Volg deze tips om je risico op infectie te minimaliseren:

1. Indien mogelijk, probeer niet in de buurt te komen van iemand die ziek is.
  2. Was je handen regelmatig met warm water en zeep, of gebruik desinfectiegel.
  3. Deel geen handdoeken of huishoudelijke artikelen zoals mokken of bestek met iemand die verkouden is.
  4. Als je denkt dat je in contact bent gekomen met een virus, probeer dan je gezicht, ogen of neus niet aan te raken.
  5. Blijf fit en gezond zodat je lichaam goed is uitgerust om elke vorm van verkoudheid of griep te bestrijden.
  6. Tijdens het griep- en verkoudheidseizoen is een dagelijkse neusreiniging een bewezen doeltreffende manier om de kans op een infectie te verminderen. Gebruik een natuurlijke neusspoeling van PHYSIOMER®.

Bekijk hier het volledige PHYSIOMER®-assortiment om een passende oplossing voor jou te vinden.

PHYSIOMER®, al het goede van de zee voor dagelijkse neusreiniging en het openen van de neus